KD
Kruispunt Definities.
Een kruispunt is een lastig ding doordat er op de snijpunten van de rails kortsluiting zou ontstaan. Daarom worden deze plaatsen gewoonlijk stroomloos gemaakt of van niet-geleidend materiaal. Daardoor kan een langzaam rijdende loc haperen en tot stilstand komen, zeg maar een ergerlijke situatie. Om dit goed te doorgronden en maatregelen te nemen stel ik hierna een model van een kruispunt schematisch voor met de 4 punten K, L, M en N:
Ik ga ervan uit dat een kruispunt altijd als een apart baanvak behandeld moet worden en daarom geheel geïsoleerd in het sporenplan komt. De figuur toont een kruising met een positieve rail (rood) en een massarail (groen). De trein rijdt dus van C-E naar E-F of van A-B naar G-H. Op de punten M en N zou dat kortsluiting veroorzaken, daarom zijn deze normaal stroomloos. Om haperen van de loc daar te voorkomen moeten M en N van de juiste polariteit worden voorzien (en geleidend), maar dit is niet eenduidig; gaande van C-D naar E-F moet punt M positief zijn en N aan massa, maar gaande van A-B naar G-H juist andersom. Het wordt nog lastiger als de loc de andere richring op rijdt, want dan moeten de polariteiten wisselen. In de tabel heb ik aangegeven hoe e.e.a. moet worden doorverbonden. Het blijkt dat A-B en C-D maatgevend zijn voor de schakeling. Hoe er geschakeld moet worden heb ik onder de tabel aangegeven. Omdat ik 2 kruispunten gebruik (BV10 en BV17) heb ik 2 relais nodig met 2 x om contacten. Deze situatie heb ik rechtsonder getekend. Eigenlijk haal ik de rijspanning voor de kruispunten van de aangrenzende baanvakken BV12 en BV13. Daarmee is tegelijk het probleem van de rijrichting omzeild, want dit wordt geregeld in BV12 of BV13. Er zijn 2 schakelingen nodig om dit te besturen: KB (kruispuntbesturing) en KR (kruispuntregeling).